Kenangan bersama Ernie dan Ezee

Sawah Arau, Canopy walk, gua kelam…dan nasi lemak!

Tarikh: 02 Nov, 2018 (punya lah lama x menulis!)

Erni dan Ezee di rumah sejak seminggu. Belum sempat bawa ke mana-mana. Teringat sawah-sawah padi di Arau yang baru mula menghijau. Why not? Dari rumah hanya 15 minit ke sawah-sawah di Arau, Perlis.

Ezzie dan Ernie dari KL berkunjung ke rumah. Kesihan juga x kemana-mana. So bawa mereka ke Canopy Walk, Gua Kelam dan main-main sawah padi d Arau.

sawah

Sawah di Arau, padi baru tabur…tengok langit, dan tengok rumput di bumi.

Nak pi ladang tebu, tapi papi dah ambil jalan lain. So terus ke Canopy Walk. On the way singgah dulu kat empangan Timah Tasoh. Jumpa pokok petai belalang, apalagi..makan petai belalang sepanjang jalan.

timahtasoh

With pa and kak As. Singgah di empangan Timah Tasoh, Perlis. Luas, sejauh mata memandang.

Waktu kami tiba di Canopi Walk, izin untuk menaiki jambatan gantung dah tutup. Tapi orang kat situ kesian tengok kami mai jauh2 depa pun bawa jugalah kami jalan2 atas jambatan gantung.

Forest research institute of Malaysia (FRIM)

frim perlis canopy

Ramai yang tanya kat mana Canopi Walk ni? Ni dia petanya. Kat stesen penyelidikan FRIM, Perlis.

FRIM Mata Ayer terletak di Kaki Bukit, Perlis iaitu kira2 30 km dari bandar Kangar, tetapi hanya 10 km ke Padang Besar. Keunikan hutan di sini ialah kerana ia satu2nya hutan Monsun Tropika di Semenanjung Malaysia kerana ia terletak paling utara berdekatan dengan Hemisfera Utara. Di pusat kajian FRIM ini terdapat lebih kurang 40 pokok jati yang tertua di Semenanjung Malaysia, iaitu ditanam pada tahun 1953 (kira2 58 tahun- 2011). Pokok2 Jati ini berasal dari Pulau Langkawi.

 ‘Canopy Walk’ adalah satu kemudahan yang disediakan untuk memudahkan Penyelidik menkaji pokok2 balak seperti kajian penyakit, bunga2an, buah dan biji benih yang dihasilkan oleh pokok2 balak yang tinggi2 ini. Bahagian ‘Canopy Walk’ yang paling tinggi ialah 17 meter, dan paling rendah ialah 6 meter, berjarak 100 meter panjang.Pokok2 balak yang berasal dari Negeri Perlis ialah ‘Meranti Temak Nipis’, juga terdapat di plot kajian di sini.

Pengunjung ke sini boleh menikmati suasana hutan dan melihat pokok2 kayu balak yang besar2 dan tinggi2. Terdapat 2 buah ‘guest house’ yang boleh disewa pada kadar yang berpatutan. Bagi penggemar koleksi pokok2 hutan dan eksotik, jualan anak2 pokok dan khidmat nasihat juga diberikan. Antara anak2 pokok yang dijual disini ialah:- Jati, Mahogani, Khaya, Meranti Temak Nipis(Meranti Perlis) dan lain2. (Ni statement yg saya ambil dari website depa..ha..ha..tengok gaya bahasa pun boleh tahu kan?)

Seterusnya kami menuju ke Gua Kelam. Malang juga sebab dah tutup untuk pengunjung. so kami jalan-jalan kat luarnya sahaja. Well, at least Ezee dan Erni nanti boleh cerita kat kawan-kawan depa, “Kami dah sampai Gua Kelam” ha..ha..ha..

guakelam

Gambar dari depan pintu Gua Kelam

Petugas Gua Kelam akhirnya nampak kami bergayut2 kat akar poko depan gua. Depa mai bagitahu kata waktu melawat dah habis, minta kami keluar. Kami yang nakal ni buat selamba jer, jalan keluar slow2 sambil meniti gigi air sungai depan gua. Naughty kan?

Keluar dari kawasan Gua Kelam, wah perut sudah berbunyi kelaparan. Melilai mata cari kedau sepanjang jalan. Tak jauh, kami nampak kaedai nasi lemat berasap. Semua serbu. Special nasi lemak sini dihidang dalam badang kecik, dibuat dari buluh agaknya. Since petai belalang masih ada beberapa tangkai di kereta, kami makan nasi lemak dengan petai belalang! Bau?..ha..ha..itu cerita lain.

Memang recommended nasi lemak ni. agak2 dalam 3km dari Gua Kelam. Selain sedap, cara tatarias hidangan nasi lemak di sini juga memang menarik. Hampir semua kami bertambah!

On the way back, kami singgah di Masjid Terapung Kuala Perlis. Ini spot yang wajib kami singgah kalau lalu ikut sini. Best sangat solat sini. Damai, tenang, karpet gebu gebas dan paling penting, sangat bersih!

20181102_205619

Masjid Terapung Kuala Perlis-dari dalam. Sangat mendamaikan. Di pintu masuk tu Muhammad.

20181102_203146

Masjid Terapung Kuala Perlis -dari luar. Iman tak lepas peluang nak posing.

Leave a comment